Den store dagen: Hei Carl Johan! Takk for sist!

Polka etter Albert Svea. Kontspellera med venner.

Tolvmannamarsjen ble en opplevelse som mange vil huske i lang tid. En vårlys godværsdag, en allminnelig torsdagsettermiddag i hovedstaden, 4. mai 2023:

Et nokså uvanlig opptog igangsatt av lursignal fra balustradetrappa foran Slottet, beveget seg ut fra Universitetsplassen og oppover Slottsbakken med svensk, norsk og finsk flagg i front og en borg av 12 nye skogfinneflagg. Flere hundre mennesker fulgte toget, mange var kommet langveisfra, ei hel busslast fra Solør, og ikke så rent få i sin fineste stas, viftende med nyinnkjøpte håndflagg. Slik markerte norske skogfinner 200-årsminnet for de tolv modige karene som gikk på sine bein fra grensen helt til Stockholm for å fremme noen krav overfor myndighetene i 1823.  (Video Jan Bakken)

Før togavgang

I sin fineste Finnskogstas på Universitetsplassen, klar for togavgang. (Foto Jan Bakken)

Ut fra U-plassen

Flaggparaden satte seg i bevegelse ut fra Universitetsplassen etter lursignal fra Balustradetrappa. (Foto Jan Bakken)

Kor/flaggborg

Bygdelagskoret Blåne satte i gang programmet etter at flaggborgen var på plass i Balustradetrappa. På benkene i bakgrunnen satt det ordførere og mye annet gjevt folk fra alle kanter av Østlandet. (Foto Jan Bakken)

Blomst Høybråten

Etter en entusiastisk ungdomsappell fra russetravle Stina Moen, fikk taleren for dagen lederen for Sannhets- og forsoningskommisjonen Dagfinn Høybråten ordet. Høybråten fikk en fortjent blomst fra Anita etter bl.a. å ha forklart hvordan også skogfinnene ble rammet av fornorskingspolitikken. (Foto Jan Bakken)

Kontspellera

Våre gamle venner Kontspellera fra Hadeland inngikk i konsertprogrammet fra Balustradetrappa. Her Tove Kanten, Bjørn Davidsen og Gisle Sløtte. (Foto Jan Bakken)

Omar Gamal/Anita

Oslos kulturbyråd Omar Gamal mente vi hadde gitt ham en særdeles lærerik dag. Her ivaretatt av vår Anita. (Foto Jan Bakken)

Jan Storberget

Også Jan Storberget fra langt oppi Hytjanstorpet på Grue Finnskog hadde tatt turen til hovedstaden. (Foto Nina Engesnes)

Programmet som var satt sammen av Vegar Vårdal og Wenche Blomberg, ble avsluttet med Skogfinneforeningens oppsang "Peli poikki", der publikum og alle utøverne var med: Koret Blåne med Isa Holmgren, kvedaren Margrete Nordmoen, felespillerne Ingeborg Moen og Vegar Vårdal, trommeslageren Birger Mistereggen og trioen Kontspellera.

Også NRK dekket Tolvmannamarsjen: Les NRKs reportasje her.