Kortfilm for barn

Scene Midt AS fra Trøndelag har fått 85 000 kroner fra Kulturrådets prosjektstøtteordning for minoriteter til å lage en kortfilm for barn: Eventyret om ni korn, og kampen mot assimileringspolitikken.

Fra søknaden:
Vi ønsker å lage en kortfilm gjennom bruk av animasjon og dokumentarisme, med barn som målgruppe. Filmen kommer til å fortelle eventyret om de ni kornene som var med på å redde den skogfinske kulturen, og hvor elementer fra denne kulturen kommer fram på en måte som engasjerer og utfordrer gjennom eventyret fra virkeligheten, spennende animasjoner og gruppearbeidet i etterkant. Antagonisten er de nasjonalistiske statsoverhodene på 1800- og 1900-tallet som krevde at alle minoriteter skulle assimileres og fratas sin egen identitet, sin egen kulturarv og sitt egen språk. Sakte, men sikkert har dette snudd takket være noen personer som ikke ga opp, og tidene som endret seg.