Skogfinneforeningen søker etter organisasjonssekretær!

Vi har mye å gjøre og mange planer og trenger bistand av en selvstendig og engasjert medarbeider. Sjekk stillingsannonsen og ta kontakt – eller gå rett til søknadsskjemaet her. Søknadsftist er 15.mars.

Krever stans i etablering av vindkraft i skogfinske områder

På årsmøtet i Skogfinneforeningen 28. februar ble det vedtatt en resolusjon som krever stans i etableringen av vindkraftverk i våre opprinnelige skogfinske bosettingsområder. Vindindustrien ødelegger våre kulturminner i en natur vi er en del av, og kulturminnene har ikke nødvendig vern gjennom lovverket. Skogfinneforeningen ser med bekymring på at store nye utbyggingsområder på Østlandet nå er under planlegging.  Du kan lese hele resolusjonen her.

Resolusjon: Det hastar med opptrappingsplan for nye stillingar til NSM!

I dag gjekk spaden i jorda for nybygget som skal huse Norsk Skogfinsk Museum (NSM). Når bygget vert opna utpå sommaren 2025, må museet ha ein driftsorganisasjon tilpassa krav om auka opningstid (med vakthald), høg kvalitet på utstillingar, skikkeleg tilbod om guiding osb. Det hastar no med ein forpliktande plan for å få dette på plass, for ein slik driftsorganisasjon må vere på plass før museet har første opningsdag.

Kongens tale

Om skogfinnene noen gang har vært nevnt i kongens nyttårstale, har det i hvert fall ikke skjedd ofte. Desto mer gledelig er det at han med enkle formuleringer peker tydelig på behovet for forsoning. Lytter stortingspolitikerne nå? Kongen møter skogfinnene, kvenene og samene med en annen forståelse enn hva hans forfar Carl Johan gjorde da tolv mann banka på døra for 200 år siden. Og godt er det. Les omtalen og hele talen i Ruijan Kaiku.

(Skjermdump NRK)

Fri Fagbevegelse med reportasje om den skogfinske minoriteten

Fri Fagbevegelse har publisert en god artikkel som presenterer skogfinnene, med utgangspunkt i en av de mange historiene om leiting etter skogfinske røtter. Vi deler artikkelen her, og ønsker samtidig alle et godt nytt år.

(Skjermdump fra FriFagbegelse 19.12.2023)

Skogfinneforeningen samarbeider med Bergen kommune!

I slutten av november var Skogfinneforeningen, sammen med representanter for de andre nasjonale minoritetene og urfolk, invitert til møte med Bergen kommune for å etablere et samarbeid.  Styremedlem Sigrid Monsen Alvestad møtte for Skogfinneforeningen.  Det ble et svært positivt møte, der ordfører Marit Warncke presiserte at Bergen skal være en åpen og inkluderende by for alle.

Krev ti nye stillingar før utgangen av 2025

Norsk Skogfinsk Museum har, som alle andre, laga sitt innspel til statsbudsjettet for 2025. Plan for Norsk Skogfinsk Museum - Til budsjettet for 2025  vart sendt 23. november 2023 og er eit særleg viktig dokument ettersom museet jo skal flytte inn i nybygget sitt sommaren 2025. Eit nytt museumsbygg vil jo stille heilt andre krav til organisering av utstilling og betjening av publikum enn no.

Skogfinneforeningen krev fem millionar til skogfinske føremål

Skogfinneforeningen krev fem millionar meir til skogfinske føremål i Statsbudsjettet for 2024. Foreininga krev eit løft i driftsmedelen til Norsk Skogfinsk Museum med tre millionar kroner. Dessutan krev dei to millionar i driftsstøtte til organisasjonane for skogfinnane.

Kravet er sett fram i eit brev til partia på Stortinget.

Skogfinnespor: Epitafium

Høsten 2022 utlyste Sannhets- og forsoningskommisjonen en kunstkonkurranse der temaet var «Fornorsking og forsoning». Det kom inn 147 bidrag. 13 av disse ble kjøpt inn av kommisjonen, og disse verkene er nå på Stortinget. Ett av bildene som ble valgt ut, er trykket "Epitafium" av Christian Fjeldbu. Nå er noen få eksemplarer til salgs.

Klassikeren:

Nitahå-JussiHer kan du se Dagfinn Grønoset/Lasse Thorseths dokumentar fra 1963, "Finnskog og trollskap" (NRK). Intervjuer med Åsta Holth, Nitahå-Jussi m.fl., opptak av "Kørsdans fra Grue", diktet om Halteguten og Porkalafela og mye annet rart. Vær så god!

Nå fredes Akkasaari

Akkasaari – eller Kjerringholmen – i østenden av sjøen Røgden på Grue Finnskog er nå på vei til å bli fredet. Holmen har vært brukt som skogfinsk gravsted.  Riksantikvarens saksbehandling er ferdig, og saken oversendt Grue kommune for politisk behandling. Les saken her.

Peli Poikki-videoen er her!

Her kan du se videoen - vår gave til det norske folk! Del den i egne nettverk, send til alle du kjenner.

.

Den kan også lastes ned herfra (obs: fila er stor og det kan ta litt tid å laste ned):
Last ned PELI_POIKKI_video

Underkategorier

FINNSAM (Finnbygder i samverkan) är en skogsfinsk nätverksorganisation vars syfte är att underlätta samarbete, forskning och samordning av aktiviteter.

Finnsam infoside finner du her