Ein merkedag for museumsbygget

I dag er kontrakten om bygging av nybygget signert. Kontrakten er innafor kostnadsramma som er fastsett av Kulturdepartementet. Byggestart vert om lag 1.mars 2024 og byggetida er stipulert til 13 månader.

Etter det må den faste utstillinga monterst. Opning av bygget vert då i midten eller slutten av august 2025.

Les detaljane om nybygget og museet i pressemeldinga frå museet.

Statsbudsjettet – Litt meir til skogfinske føremål

Forliket om statsbudsjett mellom Ap, Sp og SV ga ein ekstra million til Norsk Skogfinsk Museum. I framlegget frå regjeringa vart ei påplussing på to millionar som kom i Revidert budsjett for 2023 gjort varig.

Bildet: Illustrasjon fra regjeringen.no

Skogfinnene inntok Sarpsborg

Også i Østfold finnes det skogfinner – og interesse for den skogfinske kulturen. Det viste seg da BUL Sarpsborg og Østfold mållag inviterte til Finnskogkveld på Matstova onsdag 15. november. (Alle foto: Hilde Løvlien)

"Endlösung" foreslått for taterne

Omstreiferproblemet

Tyskernes utryddingsplaner for uønskede folkegrupper gjaldt ikke bare jødene. I 1943 ble planene også gjort gjeldende for okkuperte områder. Og i den norske forvaltningen satt det iherdige sjeler som jobbet for å opprette en konsentrasjonsleir for romani/romfolk som mellomstasjon før eksport til utryddingsleirene i Polen.  Les artikkelen fra Dagsavisen her.

Skogfinner i Trøndelag

Norske kvener Midt-Norge inviterer skogfinner og skogfinnevenner til et møte i Trondheim 22. november om Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport. Møtetemaet er beskrevet her: https://www.facebook.com/events/s/sannhet-og-forsoning/3501475790100796/
Vi oppfordrer medlemmer i Trøndelag til å delta.