Lokalhistorie i tekst og bilder

Skogfinner fenget i Lier

Lier-8.3.23

Skogfinnenes lokalhistorie i Finnemarka var temaet på Lier bibliotek 8. mars.
Skuespiller Anette Løbach leste teksten om en fiktiv skogfinnefamilie som innvandret til Finnemarka på 1600-tallet og livet deres, vekselvis med historiske fakta. Hun ble akkompagnert av Øistein Marker. Ca 40 lydhøre personer møtte opp for å høre den dramatiserte historien som er skrevet av Stein Styve og illustrert av Per Kristian Strand. Etterpå kunne folk se utstillingen "Det synger i skogen" og utveksle egne skogfinnehistorier.

Skogfinsk i Lierbyen

Lierbyen bibliotek åpner 8. mars utstillingen "Det synger i skogen" om skogfinneinnvandringen. Mer om arrangementet her.

Svedjebrenning

Svedjebrenning/PKS

Per Kristian Strand: Svedjebrenning. 2022. Akryl på lerret. 80x120. Illustrasjon til kommende bok om skogfinnene som kom til Finnemarka.

Stinn brakke i Mjøndalen

Ingebjørg Moen

(Foto: Rune)

Skogfinnekvelden på Mjøndalen bibliotek, med biblioteket som teknisk tilrettelegger og lokal blestansvarlig, ble fylt opp og det måtte settes fram ekstra stoler – det er stas! Oppmøtet har ikke vært så stort siden før pandemien.

Husk Mjøndalen onsdag!

Ingeborg Elise MoenToivo Skogheim

Skogfinnekveld med Ingeborg og Toivo og masse info.
Vi ses på biblioteket!