Buskerud

Bygdedag på Prestfoss

Sigdal, folk,14.08.22

Skogfinneforeningen deltok med stand på den årvisse bygdedagen på Sigdal Museum (Prestfoss) søndag 14. august. Flere lokale organisasjoner og næringsdrivende var representert på museet, som er samlokalisert med Folkemusikksenteret i Buskerud.

Mer om Finnemarka og søndre Buskerud

[Work in progress]
Av arkeolog Ellen Anne Pedersen, presentert på Finnsam-konferansen i Oslo 2022.

Les her:

Spor etter skogfinnene i Buskerud.pdf

Skogfinner i Buskerud

Hva vet arkeologene om skogfinsk bosetting i Buskerud?

Her presenteres resultater fra arkeologiske undersøkelser som er gjort av Viken fylkeskommune.

Ellen Anne Pedersen, født 1952 i Tune i Østfold. Arkeolog med fossile jordbrukslandskap fra jernalder og middelalder som spesialfelt. Ansatt ved Viken (tidligere Buskerud) fylkeskommune og har siden 2017 vært opptatt av skogfinnenes landskap.

Les artikkelen her

Folkeopplysning i Hole

Holedagen, Rune

Skogfinneforeningen var til stede på Hole-dagen på Ringerikes museum søndag 12. juni. Alle som kom, måtte innom vår stand!
Holedagen, Camilla

Holedagen 22
Leder Rune og sekretær Camilla drev iherdig folkeopplysning hele dagen. Det var mange som ikke visste om den omfattende finnebosettinga i vestbygdene, og kartet vårt måtte alle bortom og saumfare.

Retthella: Skaufinndag på Krokskogen

Lørdag 26. juni arrangerte Hole historielag sin årlige "Retthelladag" på setra Retthella. Årets tema var skogfinnene, og Skogfinneforeningen var sterkt til stede i praktfullt sommervær på Krokskogen.

Nordmarka/Krokskogen

Finneplassen Stubdal, Krokskogen.

Svedjebrenning

Svedjebrenning/PKS

Per Kristian Strand: Svedjebrenning. 2022. Akryl på lerret. 80x120. Illustrasjon til kommende bok om skogfinnene som kom til Finnemarka.

Husk Mjøndalen onsdag!

Ingeborg Elise MoenToivo Skogheim

Skogfinnekveld med Ingeborg og Toivo og masse info.
Vi ses på biblioteket!

Mjøndalen 7.9.22

Det nærmer seg.

Plakat Mjøndalen